samedi 21 avril 2018

dimanche 1 avril 2018

Le Système d'Éducation, Une Bonne Fois Pour Toutes


Aujourd'hui.

Il y a 100 ans: 

« N’élevons pas nos enfants pour le monde d’aujourd’hui. Ce monde n’existera plus lorsqu’ils seront grands. Et rien ne nous permet de savoir quel monde sera le leur. Alors apprenons-leur à s’adapter. » 

Maria Montessori dans L’esprit absorbant DDB

'L'école est restée dans les cavernes': le coup de gueule de Jérôme Colin sur l'enseignement

'L'école est restée dans les cavernes': le coup de gueule de Jérôme Colin sur l'enseignement.



Je n'arrête pas de le dire ;-)


dimanche 4 février 2018

Comment ranger leurs jeux façon Montessori

Petit clin d’œil à ma meilleure amie ;-)

Fuyez le coffre à jouets fourre-tout:


Trouvez deux étagères: une étagère pour la chambre et une pour le salon, quelques boites, des plateaux, des paniers, une table et une chaise à la hauteur de l'enfant et un tapis pour ceux qui ont la table du salon dessus.

Dans la première boite, vous mettez la dînette, dans la seconde le train, dans la troisième les légos, dans la quatrième les poupées et dans la cinquième les déguisements.

Sur les étagères, se trouvent des plateaux avec des activités: un tableau à peindre, un jeu de société, une modèle d'origami, une expérience scientifique, un puzzle... Suivez les goûts de votre enfant.

Vous devez exercer un roulement des jeux environ toutes les deux, trois semaines selon l'age de votre enfant. Le reste des jeux est rangé dans une armoire. (Bien sûr vous pouvez en sortir un si votre enfant le demande.)

Évitez si possible les activités qu'il a déjà à l'école.

Rangez les jouets toujours au même endroit.

Invitez votre enfant à ranger son jeu avant d'en prendre un autre!

Un sans faute pour cette maman, même pour les petites voitures : (lien)


https://version5point0.wordpress.com/2013/06/27/faire-le-vide-pour-y-voir-plus-clair/


Ne pas oubliez le coin art et le coin lecture.

Pour Elisa, jusqu'à environ ses 6 ans, elle avait le même type de coin art/musique qu'ici: A visiter




Bon rangement :-)





Grace and Courtesy

Grace and Courtesy lessons are more than just the materials on the shelf. These lessons are living and breathing in the Montessori classroom and found all around.  At the beginning of the school year, we focus heavily on presenting and modeling Grace and Courtesy lessons which in turn become the cornerstone of classroom expectations. 

Some examples of these lessons  {which we are currently working on in our toddler environment} include:

  • How to unroll and roll a rug
  • How to politely interrupt someone 
  • How to clean up a spill 
  • How to wait your turn for a material
  • greeting someone
  • introducing oneself
  • shaking hands
  • receiving visitors
  • apologizing/excusing oneself
  • watching and observing others
  • taking turns
  • interrupting/asking for help
  • using a quiet voice
  • speaking in a polite tone
  • saying please and thank you
  • blowing one’s nose
  • coughing and sneezing
  • washing one’s hands
  • inviting and refusing a partner or playmate
  • respecting others and their space
  • walking around people and objects
  • sitting on and putting away a chair
  • walking in line
  • offering food
  • caring for works, books, and the environment
  • carrying work or objects
  • being silent
  • being kind
  • making friends




The desire to be gracious and courteous is naturally present in the child.



Grace and Courtesy lessons are ever expanding and evolving with the children's needs and behaviors. 

Maria Montessori believed children from age 2  to 6 were in a Sensitive Period for order. This means that the child is drawn to order in the external environment so that he can create his own order internally.

"Within every young child is the need for order. The initial lessons of Grace and Courtesy center on building the Montessori classroom community, and are often presented in the context of the Montessori Practical Life curriculum. They answer the child's questions of how they fit into and participate in their environment. Using clear language and modeling, Montessori teachers present these lessons to provide structure so the child can know her place, not only in the Montessori environment, but in the world at large. So in the child, besides the vital impulse to create himself, and to become perfect, there must yet another purpose, a duty to fulfill in harmony, something he has to do in the service of a united whole. ~ " Montessori, The Absorbent Mind, pg 57.
Nikki

samedi 13 janvier 2018

Classroom Limits

Limits are the foundation for discipline in the Montessori toddler environment. Limits are clear and simple rules that are consistently upheld in the community. Young children need limits to feel safe and secure in their environment. Limits also help children establish who they are within a community. Adults maintain these limits and model them to the children. 

"The Umbrella Limits" 


The child in the toddler environment is allowed freedom within these three limits:

  1. Treat other people with respect, kindness, and peace both physically or emotionally 
  2. Treat the materials and environment with care. 
  3. Treat self with respect and care.  

In our classroom, as long as the Umbrella Limits are being followed, the child is free to choose an activity and work on it for as long as they desire.

If a child needs help with following a limit, we may model the expected behavior, provide a lesson, or invite the child to the quiet corner.

Expectations:

 There are certain expectations which we set and model in the classroom.
  • Use a rug to define your space when working on the floor. Roll and return rug when finished.
  • Table works may only be completed on a table.
  • Clean up all materials when finished.
  • Return work to the shelf so it is ready for the next friend to use.
  • Walk in the classroom.
  • Maintain a quiet voice level.
  • Ask to observe a friend. If they agree, observe silently with your hands behind your back.
  • Try to dress self before asking for help from an adult.
  • Try each food item at lunch before receiving the next course.
  • Clean up dishes from lunch.
  • Brush teeth after lunch. 

Expectations grow and evolve along with the children.  As they become more confident and capable with tasks, their expectations will increase.  

Nikki

Firefighters: Thank you Captain Thirot


Throughout the months of November and December, the toddler community learned about the important career of being a firefighter. We read books, sang songs, looked at pictures, and made crafts. 




On December 12, we visited the Coulommiers fire station. Captain Thirot, hosted our tour of the fire station and garage of emergency vehicles.

The firefighters greeted us and welcomes the children.

We got to watch the rescue vehicle send its ladder up into the sky.




The children were able to test out all the machinery used in rescuing people.




One of the most memorable moments was when the children got to dress up in firefighter gear!




We even got to test out the hose!



It was a great day of exploring and learning at the fire station!


Nikki

Montessori in the Home

The Montessori philosophy is not something just for school or home; but a way of living and thinking.


Role of the Parent:
Ask yourself, "How can I help my child do it by himself/herself?"
  • Set proper limits (lien)
  • Trust the child
  • Allow for choices and respect them
  • Allow the child to take care of personal needs
  • Allow the child to choose their clothes and shoes 
  • Show rather than tell
  • Follow their interests (Observe!) (lien )
  • Use encouragement instead of rewards or treats
  •  Set up a successful environment
                        - la chambre et le salon (lien )
                        - leurs jeux (

Depuis que j'ai écrit l'article sur la chambre de nombreux autres exemples sont apparus sur le net.


Nikki et Moi


vendredi 12 janvier 2018

Vacances romaines, vacances à thème, vacances différentes



Autant, parfois, il est agréable de poser les orteils en éventail et de ne rien faire surtout quand le reste de l'année a été éprouvant. Autant, parfois, il est intéressant de découvrir le monde à travers des yeux neufs. Etant maman solo, je suis un peu fatiguée des hôtels où finalement, on se sent assez seule et où on ne s'enrichit pas plus que ça.

Donc, j'ai eu une idée. Je me suis dis plutôt que de découvrir une région, un pays, je vais voyagé avec un thème.

Le thème a été choisi grâce à ma fille qui étudiait les romains à l'école et j'avais envie de rendre cela plus vivant.

Malheureusement, il n'y a aucun guide! Donc lorsqu'on veut voyager de cette manière, il faut faire des recherches.

Pour les romains on pense tout de suite....Rome, Pompéi mais que c'est cher ou du moins pas dans mon budget pour le moment ;-)

J'ai découvert qu'il y avait largement de quoi faire en France.

En descendant, vous pouvez vous arrêter à Alésia (21150 Alise-Sainte-Reine). Il est plus intéressant de réserver une animation:

Les reconstitutions extérieurs sont bien faites :


Puis direction le sud,

A voir le pont du Gard,

Personnellement, je n'ai pas particulièrement aimé le musée qui est pourtant beau.
Mais j'ai adoré la balade au milieu des oliviers et la baignade dans le Gardon. 
Il y a aussi des itinéraires de randonnée et des pistes cyclables.
Prévoir la journée, un pique nique, un maillot de bain.



Le théâtre d'Orange: Magnifiquement conservé! Personnel charmant!


Accueil génial pour les enfants: Les animations sont les mêmes que pour les scolaires mais à d'autres dates:


Vaison la Romaine: 

Juste à côté de l'office du tourisme un magnifique site romain avec visite guidée quotidienne:             http://www.vaison-ventoux-tourisme.com/decouvrir/patrimoine
Nous sommes tombés sur une guide passionnée et passionnante. 


Domus en ruine :-)

Ballade sympa près du pont et plaine de jeux un peu plus loin pour les enfants.

Si nous avions eu le temps, nous aurions aussi fait: Nimes et son ampithéatre et son temple romain, Arles, le mas des Tourelles ( http://tourelles.com/site-archeologique-et-cave-gallo-romaine/) pour déguster du vin comme les romains près de Beaucaire, Antibes, Fréjus ou Glanum.

Il y a aussi quelques traces à Paris:

Il n'y a donc que l'embarras du choix.

Si vous aussi vous avez fait un voyage un thème n'hésitez pas à partager!